Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
5 slimme tips voor starters om initiatief te nemen op hun eerste opdracht!

5 slimme tips voor starters om initiatief te nemen op hun eerste opdracht!

  • 17 november 2022
  • Auteur: Nadine & Eva

5 slimme tips voor starters om initiatief te nemen op hun eerste opdracht!  

Hé starter. Je gaat starten met je eerste opdracht of je bent net gestart als Junior Consultant op een opdracht. Er komt veel op je af. Je eerste dag en de eerste weken zijn spannend. Je moet wennen aan je werkgever maar ook aan je nieuwe opdrachtgever. Bij beide ga je gelijk aan de slag met allerlei software systemen, processen en procedures. De hoeveelheid nieuwe collega’s is ontzettend leuk maar de namen onthouden is een uitdaging. Aan het einde van de eerste werkdag ben je voldaan en moe. ☺️

Toch merk je dat je meer wil en dat je initiatief wil tonen. Want jij wil laten zien wat je in je mars hebt en je wil meer verantwoordelijkheid krijgen. Jij hebt nieuwe ideeën, komt met goede voorstellen en hebt suggesties voor verbetering. Jij bent iemand die ongevraagd actie onderneemt. Kijk, daar houden we van! Maar makkelijker gezegd dan gedaan! 🙃

Lees hieronder 5 tips om als starter initiatief te tonen op je (eerste) opdracht.✨

Ben jij klaar om aan de slag te gaan?

Solliciteer direct! 🚀

5 slimme tips die we voor je hebben opgesomd:

1. Leer alle collega’s kennen 🤝🏻

Leer niet alleen je directe collega’s kennen, maar ook collega’s van andere afdelingen waar jij mee hebt te maken. Het is een uitdaging om de namen te onthouden maar het laat zien dat je geïnteresseerd bent. 

Kijk eens mee hoe andere collega’s hun werk uitvoeren. Wat doen zij? En doen zij dit anders? Zo begrijp je beter hoe het gehele proces in elkaar zit en begrijp je ook beter waarom bepaalde werkzaamheden op die manier worden uitgevoerd. Je laat zien dat je het ‘grotere plaatje’ ziet en dat je nieuwe kansen probeert te creëren. 

2. Schrijf zelf het proces uit ✍️

Precies, met pen en papier of op de computer. Het kan allebei. Hoe loopt het proces? Hoe zit het in elkaar en welke afdelingen zijn erbij betrokken? Wanneer je dit inzichtelijk hebt kun je onderzoeken of het nog beter kan. Maak een afspraak met een collega en bespreek dit. Check of jij het op de juiste manier hebt bekeken en of zij het ook zo zien of anders. Zo laat je zien dat je hun mening belangrijk vindt en dat je van ze wil leren! Daarnaast zorgt jouw actieve houding ervoor dat jouw collega’s merken dat je een bijdrage levert aan de organisatie. 

3. Ga regelmatig naar kantoor 💼

Je hebt veel balletjes hoog te houden. Je hebt je werkgever, je opdrachtgever en je privéleven. Soms is het even zoeken wanneer je het beste waar kunt werken. Maar… de leukste gesprekken ontstaan nu eenmaal echt bij het koffiezetapparaat. 😝 Plan dus regelmatig een dagje kantoor in. Eventueel een vaste dag per week. Dit zorgt voor regelmaat. Of neem het initiatief en stel voor om met je hele team op kantoor te werken. Ook dit laat zien dat jij proactief bent. Even checken hoe iets werkt of dat iets klopt is zoveel makkelijker als je in dezelfde ruimte zit! 

4. Begin met het kleine! 

Zit jij in een meeting of is er een koffiemoment met het team? Laat dan zien dat jij wil helpen! Soms kan dit uitdagend zijn. Jij krijgt niet zomaar een groot project toegereikt. Begin daarom met kleine en simpele taken. Moet er een overzichtje gemaakt worden? Doe het! Is er behoefte aan een ronde koffie? Haal het! Is er een administratief klusje? Geen probleem voor jou! Zo laat je zien dat jij wil helpen en dat je verantwoordelijkheid neemt voor taken. De grotere projecten komen vanzelf. 🙋🏼‍♀️

5. Durf zelf een feedback moment in te plannen 🗓

Misschien niet gelijk op je eerste dag! Maar dit is zeker mogelijk na je eerste week. Een feedback moment kan namelijk ook even inchecken zijn. Vraag aan het eind van de week wat jouw opdrachtgever of collega’s van de eerste week vonden. Feedback momenten kunnen dus informeel en formeel. Na een paar weken kan je het initiatief nemen om een feedbackmoment met je opdrachtgever in te plannen. Vraag dan of je voldoet aan de verwachtingen, of dingen anders kunnen en of je opdrachtgever tevreden met je is. Durf dit te vragen, je kan het maar beter weten! 😊

Dus starter, wees niet afwachtend. Laat jezelf zien en laat zien dat je nieuwsgierig, sociaal en proactief bent. Het klinkt makkelijker dan het is maar durf ook te vragen om hulp! Vraag aan je (directe) collega’s om hulp als je het moeilijk vindt of ergens onzeker over bent. Dit laat zien dat je ze serieus neemt en dat je jezelf wil ontwikkelen! Wij weten zeker dat door deze tips, jij met een voldaan gevoel je dagen afsluit! En uiteindelijk meer verantwoordelijkheid krijgt! 

Ben jij ook een starter? En ben je benieuwd naar de kansen die je krijgt als Junio'r Consultant bij doen’r? Solliciteer direct! Wij zijn dol op aanpakkers die het voortouw willen nemen. Start je bij doen’r, dan krijg jij een persoonlijke aanbodmanager die jou zal begeleiden en helpen! 

Benieuwd naar de vacature? Neem gelijk een kijkje! 👀

Vacature

Wat is jouw verhaal?

#delen

Typemachine
Volg ons