Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
​Opvallen op LinkedIn: zo doen'r je dat!

​Opvallen op LinkedIn: zo doen'r je dat!

  • 31 juli 2024
  • Auteur: Lara Boot & Celine Melis

Onlangs een nieuwe stap in je carrière gezet (of stiekem al een tijdje aan de slag?) Dan is het de hoogste tijd om je LinkedIn bij te werken! 😎 Voor de één zo gepiept; voor de ander een rotklus. Geen zorgen; hieronder lees je een aantal tips waarmee je je profiel razendsnel up-to-date hebt! 💨

1. Start met een lach
Oké… je hoeft niet per se te lachen, maar het helpt wel! Je foto is het eerste wat mensen zien, dan kun je maar beter een goede indruk achterlaten. Hoe doe je dat? 

  • Hou de achtergrond rustig
  • Kleed je professioneel
  • Ga voor een open houding
  • Laat vooral je gezicht (met glimlach) zien
  • Laat je zonnebril, vakantiefoto's en auto-selfies thuis 👀

2. Vervang je banner
Bovenaan je profiel kun je je banner aanpassen. Misschien is deze nog leeg, heb je een persoonlijke achtergrond, of staat hier nog iets van je oude werk #oeps. 🫣 Een banner is dé plek om te laten zien waar je op dit moment werkt en is meestal bij alle werknemers hetzelfde. Je kunt deze vaak op het intranet, of bij een collega van marketing terugvinden. 😉

3. Voeg een kopregel toe
Bezoekers van jouw profiel willen graag in één opslag kunnen zien wie je bent en waar ze jou voor kunnen benaderen. Wat staat er in de kopregel?

  • Je titel
  • Het bedrijf
  • Een aantal trefwoorden die bij je functie passen

 Je kopregel ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: Accountmanager bij doen'r | Wij helpen bedrijven bij het vinden van de juiste versterking. | Zoek of ben jij een starter? Dan ben ik op zoek naar jou!

4. Vertel wie je bent
Onder het kopje 'info' kun je wat over jezelf vertellen. Dit is het moment om je profiel persoonlijker te maken! Wie ben je? Wat drijft je? En… waar kunnen mensen jou voor contacteren? 📞 Let wel op dat je veel benaderd zal worden voor eventuele interessante functies als je je contactgegevens op LinkedIn zet. Maak deze tekst overigens niet té lang: het moet leesbaar en overzichtelijk blijven.

5. Voeg je woonplaats toe
Dit spreekt aardig voor zich, maar soms vergeten mensen het! Voor recruiters is het handig om te weten in welke stad of regio je woont. Hier kunnen ze namelijk ook op zoeken en zo weten ze of je voor een bepaalde functie in aanmerking komt.

 6. Werk je werkervaring uit
Zorg ervoor dat je uitlegt wat de taken en verantwoordelijkheden waren die bij je functies hoorden. Het kan handig zijn om dit in puntjes uit te werken, dit houdt het overzichtelijk. Voeg vooral je relevante werkervaring toe, zeker als je al wat meer werkervaring hebt. De minder relevante werkervaring kun je er dan uit laten (bijbaantjes van vroeger bijvoorbeeld). Dit zorgt ervoor dat de bezoekers van jouw profiel snel een overzicht hebben van wat je hebt gedaan!

7. Licht iets uit 🔦
Het kopje 'uitgelicht' wordt vaak vergeten. Zonde, want zo val je extra op! Hier kun je bijvoorbeeld een link toevoegen naar een bijdrage die voor jou belangrijk is, of naar een webpagina bijvoorbeeld. Hier lees je hoe je dit doet: https://ap.lc/AsLOW

8. Vertel wat je kunt 💪
Onder 'vaardigheden' kun je noemen waar je goed in bent. Misschien is dit wel projectmanagement, financiële administratie, of gewoon samenwerken. 🤝 Je kunt je vaardigheden linken aan specifieke ervaringen, en anderen kunnen je vaardigheden onderschrijven. Dit draagt bij aan je geloofwaardigheid en professionaliteit.

Vergeet niet bij het kopje 'talen' de talen toe te voegen die je beheerst. Soms is een goede beheersing van een vreemde taal een vereiste voor een specifieke functie.

Wist je dat recruiters met hun account op specifieke vaardigheden kunnen zoeken? Altijd goed om ze bij te houden dus!

9. Voeg opleidingen en certificeringen toe
Heb je een opleiding of training gevolgd die relevant is voor je (toekomstige) werkveld? Dan kan het goed zijn om deze toe te voegen aan je profiel. Dit verhoogt namelijk je autoriteit en geloofwaardigheid binnen die bedrijfstak!

10. Voeg periodes toe
Soms noemen LinkedIn gebruikers alleen jaartallen op hun profiel zonder de maanden te specificeren. Dit kan zowel bij werkervaring, als bij de opleiding(en) onhandig zijn. Bij opleidingen is het vooral belangrijk om aan te geven of je je diploma hebt behaald en wanneer je die hebt behaald. Ook als je alleen je propedeuse hebt gehaald, is het handig om dit aan te geven. Bij werkervaring is het overigens verplicht om de maanden toe te voegen!

11. Like = like terug 👍
Aan een LinkedIn profiel heb je weinig als je geen netwerk hebt. Voeg dus vooral mensen toe die jou kunnen helpen tijdens je carrière.  🥳

Pro tip: je kunt jouw netwerk gebruiken om met nóg meer nieuwe mensen in contact te komen. In de zoekbalk kun je namelijk aangeven dat je ook mensen wil vinden in je 2e of 3e graads netwerk.

12. Pas je LinkedIn-link aan
De link naar je LinkedIn profiel is vaak erg lang en daardoor minder mooi om door te sturen of te delen. Je kunt dit eigenlijk heel makkelijk aanpassen! Op de LinkedIn website kun je vinden hoe je dit doet:

  1. Klik op het pictogram ‘Ik’ bovenaan de LinkedIn-startpagina.
  2. Klik op ‘Profiel weergeven’.
  3. Klik in het rechterpaneel op het potloodje naast ‘Openbaar profiel en URL'.
  4. Klik in het rechterpaneel onder ‘Aangepaste URL bewerken’ op het potloodje, naast de URL van jouw profiel.
  5. Nu kun je het laatste gedeelte van de URL van jouw profiel aanpassen. Tip: gebruik alleen je voor- en achternaam om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.
  6. Klik op ‘Opslaan’.

Voilà! Nu heb je een kortere link, en dat staat toch een stuk leuker. 🥳

Denk je na het lezen van deze tips 'mijn LinkedIn kan wel een oppepper gebruiken'? Vlieg dan naar de website om je profiel aan te passen: https://www.linkedin.com/ 💪

Wat is jouw verhaal?

#delen

Typemachine
Volg ons