Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
"Flexibele arbeidsvoorwaarden passen veel beter bij deze tijd"

"Flexibele arbeidsvoorwaarden passen veel beter bij deze tijd"

  • 03 maart 2022
  • Auteur: Doreth & Eva

“Flexibele arbeidsvoorwaarden passen veel beter bij deze tijd”

Wij doen dingen graag net even anders. Ook als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Die zijn sinds kort namelijk voor een deel flexibel, zodat onze doen’rs nog meer zeggenschap hebben over hun beloning. Hoe het werkt? Onze Alles-manager Doreth vertelt je er alles over!

Even voorstellen: Doreth

  • Alles-manager bij doen’r
  • Sinds januari 2019
  • Ruim 10 jaar ervaring in detachering
  • Dol op kaas en wijn, het liefst gecombineerd
  • Wil nooit meer een auto zonder stoelverwarming

Voordat we de diepte ingaan… wat doet een Alles-manager?

“Haha, goede vraag. Ik ben de schakel tussen de vraag en aanbod, dus onze klanten en onze doen’rs. Dit houdt in dat ik me bezig houd met het inrichten van de backoffice, het HR-beleid, interne projecten en implementaties hiervan, en het komende jaar ga ik me focussen op de inzet van freelancers voor specialistische aanvragen van onze klanten. Een beetje van alles dus 😉.”

Waarom is doen’r overgestapt naar flexibele voorwaarden?

“Het sluit aan bij onze missie om te ‘detacheren zoals het hoort’ (oftewel: we werken niet met nummers, maar met mensen). Iedereen heeft namelijk andere wensen, ook op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Daar willen we als werkgever zoveel mogelijk aan tegemoetkomen aan. Dus geen standaard voorwaardenpakket, maar zo veel mogelijk keuzevrijheid voor iedere doen’r.”

“Met flexibele voorwaarden geven we nog meer keuzevrijheid en zeggenschap aan onze doen’rs”

Dit sluit ook aan bij de mentaliteit van de jongere generatie: ze weten precies wat ze wél en wat ze niét willen. Zeker onze doen’rs: het zijn slimme aanpakkers, met ieder hun eigen wensen en hun eigen ambitie. Door met flexibele arbeidsvoorwaarden te werken kunnen we onze (junior) consultants de autonomie en flexibiliteit bieden die zij belangrijk vinden.”

In het kort: Arbeidsvoorwaarden

  • Primair: de voorwaarden waarop je werkt, zoals het basissalaris, het aantal uur dat je per week werkt en vakantiedagen
  • Secundair: aanvullende vergoedingen, zoals een reiskostenvergoeding, pensioen, opleidingsmogelijkheden en laptop of telefoon van de zaak
  • Tertiair: ‘zachte’ voorwaarden die bedrijfseigen en lastig in geld uit te drukken zijn, zoals bedrijfsfeestjes, een bedrijfskantine of een kerstpakket

Wat zijn flexibele arbeidsvoorwaarden? En hoe zit dit bij doen’r?

“Wanneer arbeidsvoorwaarden flexibel zijn kun je zelf keuzes maken in de specifieke invulling. Bij doen’r betekent dit voor het primaire stuk dat je zelf de invulling van je verlof kiest en daarnaast zelf de frequentie van uitbetaling van het vakantiegeld bepaalt.” 

“Voor het secundaire deel werken we met het doen’r budget. Dit betekent dat we voor ieder facturabel uur (werkzaamheden waarvan de kosten kunnen worden doorberekend aan de klant) per kwartaal een bedrag reserveren. Na afloop van het kwartaal komt de reservering van dit bedrag vrij, en kan de doen’r dit besteden aan sporten, ontwikkeling en elektronica.”

Hé doen’r, overtuigd van onze arbeidsvoorwaarden?

Solliciteer!

Hoe kwam je op het idee voor de flexibele arbeidsvoorwaarden?

“Ik ontdekte de mogelijkheid tijdens twee masterclasses over arbeidsrecht en strategisch HRM. Omdat we bij doen’r altijd op zoek zijn naar wat er beter kan heb ik onderzoek gedaan onder onze (junior) consultants, om te achterhalen wat zij belangrijk vinden en om dit vervolgens te kunnen koppelen aan onze arbeidsvoorwaarden.”

“Onze doen’rs gaven gelukkig aan al erg tevreden te zijn over ons werkgeverschap. Wel kwam naar voren dat ze sporten/beweging/ontspanning, ontwikkeling en elektronica ook erg belangrijk vinden. Door dit te vertalen naar passende arbeidsvoorwaarden ontstond de basis voor onze flexibele doen’r-arbeidsvoorwaarden.”

Hoe heb je het toen intern doorgevoerd? En wat was de grootste uitdaging hierin?

“Ik ben direct met Levi en Marijn – de directie van doen’r – gaan schakelen om te kijken wat er op het gebied van budget, techniek en systemen mogelijk en nodig was, en heb onze ideeën getoetst bij onze accountant en fiscalist. En toen zijn we vrij snel gestart, want doen is wat we doen 😉. De grootste uitdaging hierbij lag in het vinden van de juiste balans tussen waar de medewerker behoefte aan heeft, wat budgettechnisch mogelijk is en wat fiscaal is toegestaan.”

“Doen is wat we doen, ook op het gebied van innovatie in arbeidsvoorwaarden”

“De implementatie was vervolgens ook een behoorlijke uitdaging: ik heb daarom eerst alles uitgetekend op de muur in ons kantoor. Zo kon ik stapsgewijs zien wat voor impact iedere verandering had. Ik heb de documentatie opgezet om onze doen’rs te informeren, zodat zij hun keuzes konden maken. Vervolgens hebben we alle systemen klaargemaakt, de keuzes ingevoerd en een test gerund om te zien of alles op de juiste manier met elkaar communiceerde. Dat was zo, dus we konden live!”  

 Hoe ervaren de doen’rs de verandering? En wat wil je nog meer veranderen?

“Onze doen’rs zijn positief en waarderen het dat we hier mee bezig zijn. We zijn zelf vooral benieuwd hoe het budget aan het eind van het kwartaal door hen toegepast gaat worden. Ik zou het daarnaast nóg mooier vinden als de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden vollédig zelf vormgegeven kunnen worden, in plaats van alleen een deel. Dit is nu fiscaal gezien nog niet (voordelig) mogelijk, maar wie weet komt dit nog. We houden het in de gaten!”

Op zoek naar flexibele doen'rs?

Vertel me meer!

Wat is jouw verhaal?

#delen

Typemachine
Volg ons